دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
«تیتر ۲۰» بررسی می‌کند:
توسعه پایدار نیازمند تامین زیرساخت‌ها و مواد اولیه است، موضوعی که جزء برنامه‌های اصلی شرکت‌های فولادی از جمله میدکو بوده و حالا با تکیه بر این ظرفیت‌ها به سراغ بهره برداری از سه طرح احیای مستقیم خود رفته است.  
کد خبر: ۷۲۰۲۴

تیتر20 - تولید فولاد به روش احیای مستقیم با توجه به مزایای فراوان ، روزبه‌روز در جهان توسعه می‌یابد و در ایران نیز در چند سال اخیر، این توسعه، ابعاد ویژه‌ای یافته است.


با توجه به نیاز داخلی و پتانسیل‌های صادراتی، واحدهای تولیدکننده‌ در جهت افزایش تولید در کنار حفظ و تثبیت کیفیت تولید و نیز کاهش مصرف انرژی هستند که این هدف بزرگ از طریق فولاد سازان پیشرو با جدیت دنبال می شود.


در این راستا هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) یکی از بازیگران اصلی در صنعت فلزات اساسی به ویژه فولاد محسوب می شود که سهم بسزایی در افق 1404 و تولید 55 میلیون تن فولاد دارد.


میدکو به دنبال افزایش سهم از بازار، افق 5 ساله را در شرکت خود ترسیم کرده است. براساس این افق تدوین شده تولید 4.2 تن فولاد، 7.5 میلیون تن گندله سنگ‌آهن، ۸ میلیون تن کنسانتره سنگ‌ آهن نیز مشخص شده است. 


البته در این بین احداث واحد های احیای مستقیم در سه پروژه بردسیر، زرند و بوتیا می تواند تحقق این افق را آسان تر از آن چه که پیش رو است کرده و سهم این مجموعه در زنجیره ارزش فولاد را افزایش دهد. 


معمولا شرکتهای فولادی با توجه به نوع تکنولوژی ، با چالش هایی مواجه هستند اما حالا پروژه های احیای مستقیم علاوه بر حل این چالش می تواند صادرات این شرکت را با توجه به سخت گیری های اروپا در بحث کربن صفر نیز آسان تر کند.

 
همچنین بهره برداری از این پروژه ها که پیشرفت هایی فیزیکی بیش از 50 درصدی دارند می تواند سهم میدکو در عرضه فولاد به بازار را افزایش داده که خود در بحث ارزش معاملات رینگ صنعتی نیز موثر است. 


هرچند این پروژه ها در افزایش سهم میدکو در زنجیره ارزش فولاد حائز اهمیت است اما باید به این نکته اشاره داشت که این مجموعه مانند دیگر تولید کنندگان فولاد نیز با چالش هایی همچون تامین برق و گاز مواجه است که می تواند فعالیت واحد های احیای مستقیم را تحت تاثیر قرار دهد.

 
البته نگاه بلند مدت در میان مدیران میدکو باعث شده تا تمامی فاکتورهای موثر در تولید بررسی و تدابیر مدیریتی برای آن در نظر گرفته شود. به همین دلیل در گذشته شرایط تولید ۵۰۰ مگاوات برق در سال مهیا شده تا میدکو بتواند بخشی از نیاز به انرژی را از طریق نیروگاه های خودتامین، محقق کند. 


اما از دیگر موضوعات مهم در اجرای این سه پروژه آن است که میدکو به دنبال افزایش تولید در پروژه های فولادی خود بوده و به نوعی تمرکز بیشتری  بر این حوزه دارد. با توجه به تولید مواد اولیه در این شرکت و همچنین پیش بینی تولید 8 میلیون تن سنگ آهن می تواند نشان از تامین پایدار مواد اولیه دارد که با آغاز تولید در 3 واحد یاد شده، تولید بی وقفه انجام خواهد شد. 


اما موضوع مهم دیگر در این بین افزایش سهم میدکو در اشتغالزایی است که می تواند از بعد مسئولیت های اجتماعی نیز مورد بررسی قرار بگیرد. توسعه طرح های تولیدی علاوه بر آن که می تواند سهم استان ها در درآمدهای تولیدی و صادراتی را افزایش دهد، با بکار گیری نیروهای بومی، سهم بسیاری در توسعه اجتماعی دارد.

در نتیجه بهره برداری از هر سه طرح یاد شده علاوه بر افزایش توان تولیدی و رقابتی میدکو می تواند در ارتقای سطح اجتماعی مناطقی که این طرح ها قرار دارند نیز موثر واقع شود. 


در حال حاضر تمرکز میدکو بر توسعه واحدهای احیای مستقیم است. سند توسعه این مجموعه نیز نشان می دهد زیرساخت ها و مواد اولیه مورد نیاز برای این طرح ها پیش بینی شده و بی شک می تواند سهم میدکو در زنجیره ارزش را افزایش دهد. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز